TEEMANI KUNTAVAALEISSA
Yritän lopettaa palveluiden näivettämisen.
Iäkkäiden palvelut
Liikunta on tosi tärkeää toimintakyvyn säilyttämiseksi. Espoossa on tarjolla palveluja liikunnan tueksi, mutta pitää olla tosi nopea, jos liikuntaryhmiiin haluaa mukaan.
68-kortti, jolla pääsee jumppaamaan Hydrohex-vituaalinäyttöjumppaan, vesijuoksemaan ja uimaan sekä kuntosalille on tosi ylpeilyn aihe Espoolle. Se houkuttelee liikkumaan. Siitä on pidettävä kiinni. Viime syksynä tuo houkutin yritettiin muuttaa maksulliseksi.
Liikkuminen sekä julkisessa liikenteessä että virkistysliikuntana on erityisesti iäkkäille tärkeää. Liikkumisen helpottamista on koko ajan jatkettava sekä reittejä parannettava.
Kulttuuri- ja kirjastopalvelut ovat tärkeitä iäkkäille. Niiden puolustaminen ja kehittäminen näissä tehostamisen ja leikkaamisen oloissa pitää olla jatkuvaa.
Koulut
Espoon kouluissa opetuksen ja opiskelun resurssit ovat vähentyneet vuosia, oikeammin vuosikymmeniä. On tehty paljon terveellisten koulutilojen saamiseksi. Paljon pitää vieläkin tehdä siinä suhteessa. Se, että koulutilojen rakentaminen tulee kalliiksi, ei saa merkitä opiskeluvälineiden puuttumista tai opetuksen laadun heikentämistä. Myös oppilaiden tarvitsema tuki koulussa pitää järjestää tarvetta vastaavaksi.
Opetuksen, oppimisen ja oppimisvälineiden osalta johtavana teemana on ollut toiminnan tehostaminen. On tehostettu vetämällä euroja pois toiminnasta monin keinoin. Oppilasmäärät ovat nousseet, mutta määrärahat eivät samassa suhteessa. On korjattu ja rakennettu kouluja. Vuokrat ovat nousseet, mutta kouluille ei ole annettu vuokrien nousua vastaavasti rahaa vuokranmaksuun.
Monisssa kouluissa on huonot kirjastot. Niihin ei ole varattu määrärahoja, että taso saataisiin nousemaan.
Uudet, modernit opetusvälineet ovat kalliita. Sellaisia määrahoja ei ole, millä näitä hankittaisiin.
Ensi syksynä tehdään suuri uudistus. Erityisluokkia lakkaa koko kaupungissa, mutta niille kouluille, joihin oppilaat siirtyvät ei olla antamassa riittävästi määrärahoja tuen saamiseksi näille oppilaille.